Naslov Sustav učenja na daljinu zasnovan na dijalogu
Autor Božidar Kovačić
Mentor Zoran Skočir (mentor)
Član povjerenstva Mladen Tkalić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Zoran Skočir (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mladen Varga (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ilija Lavrnja (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ignac Lovrek (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet elektrotehnike i računarstva (Zavod za telekomunikacije) Zagreb
Datum i država obrane 2002-11-08, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Elektrotehnika Telekomunikacije i informatika
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 621.3 - Elektrotehnika
Sažetak U ovoj doktorskoj disertaciji opisan je postupak razvoja sustava učenja na daljinu zasnovanog na dijalogu i njegova implementacija. Dijalog se ostvaruje kontinuiranom komunikacijom i izmjenom informacija između sudionika i sustava za učenje. Dijalog omogućuje praćenje i korekciju tijeka procesa učenja. Analizom procesa učenja određeni su sudionici i njihovo međudjelovanje te parametri za vrednovanje uspješnosti procesa učenja. Na osnovi tih spoznaja stvoren je model učenja na daljinu zasnovan na dijalogu korišten za razvoj informacijskog sustava. Trenutni stupanj razvoja informacijskih sustava najprikladniji za primjenu je objektno orijentirani pristup. Dijagrami slučaja uporabe, dijagrami paketa i dijagrami klasa primjenom UML notacije, definiraju formalni model sustava učenja na daljinu zasnovanog na dijalogu. Informacijski sustav je implementiran primjenom objektno-relacijske baze podataka ORDBMS ORACLE 8. i JSP tehnologije korištene za izradu dinamičke aplikacije. Sustav je verificiran unosom podataka i testiranjem ponašanja sustava. Sustav učenja na daljinu zasnovan na dijalogu je suvremeno pomagalo u nastavnom procesu i doprinosi povećanju kvalitete učenja na daljinu. U drugom poglavlju prezentiranu su osnovne karakteristike učenja na daljinu, opisana je problematika razvoja sustava učenja na daljinu sa osvrtom na osobitosti sustava učenja na daljinu zasnovanog na dijalogu. U trećem poglavlju prikazano je stanje razvoja sustava učenje na daljinu na razini Europske zajednice i primjeri primjene računala u edukaciji. U četvrtom poglavlju prikazana je obrazovna utemeljenost sustava učenja na daljinu zasnovanog na dijalogu opisom strukturnih teorija nastave, programirane nastave, kibernetičkih sustava upravljanja nastavnim procesom i primjene algoritama u nastavi. U petom poglavlju opisan je suvremeni pristup razvoju informacijskih tehnologija. Prezentirane su osobitosti objektne orijentacije za razvoj informacijskih sustava, Web tehnologije za razvoj dinamičkih aplikacija te sustavi za upravljanje bazama podataka. U šestom poglavlju definirani su ciljeve, funkcije i koncept razvoja sustava učenja na daljinu zasnovanog na dijalogu. U sedmom poglavlju opisan je model učenja na daljinu zasnovan na dijalogu. Definirani su dijagrami aktivnosti za opis aktivnosti tijekom procesa učenja. Primjenom UML-a stvoreni su dijagrami slučaja uporabe, dijagrama paketa i dijagrama klasa, odnosno formalni model sustava. Dijagramima klasa definirani su objekti, njihovi atributi i operacije za opis ponašanja sustava. U osmom poglavlju prikazana je implementacija sustava učenja na daljinu zasnovanog na dijalogu. Opisan je postupak izrade relacijske baze s objektnim pogledima u objektnorelacijskoj bazi ORDBMS ORACLE 8. i primjene JSP tehnologije u razvoju dinamičke Web aplikacije za sustav učenja na daljinu zasnovan na dijalogu. U devetom poglavlju prezentirana je verifikacija sustava učenja na daljinu zasnovanog na dijalogu prikazom tablica, objektnih tipova i objektnih pogleda u ORDBMS ORACLE 8 i grafičkih prikaza rezultata izvođenje dinamičke Web aplikacije. U zaključku dat je osvrt na mogućnosti sustava učenja na daljinu zasnovanog na dijalogu i njegovu ulogu u obrazovnom procesu te daljnje smjernice razvoja sustava.
Sažetak (engleski) This doctorate disertation describes development of distance learning system based on dialogue. Dialogue is realised by continuous communication and exchange of information between learner and the distance learning system. Dialogue enables monitoring and correcting of the educational process. Analysis of learner process defined actors, their interaction and parameters for estimation of learning process success. Reached comprehensions are used in development of Model for distance learning system based on dialogue. Presented level of information system’s development determinates object-oriented approach as the most suitable for developimng of distance learning system based on dfialogue. ‘Use case’ diagram, package diagram and class diagram based on UML notation, defines formal model of distance learning system based on dialogue. Information system is implemented by using object-relational database ORDBMS ORACLE 8 and JSP technology for generating dynamic Web application. System is verified by storing data for learning process in database and testing system’s behaviour. Distance learning system based on dialogue is modern tool in educational process and increases quality of distance learning. The second chapter presents basic characteristics of the distance learning. Problems connected with development of distance learning systems are described with particulars of the distance learning system based on dialogue. The third chapter presents state of distance learning program inside European Community and examples of application of computers in education. The forth chapter explains educational foundation of distance learning system based on dialogue by structural theory of education, programmed education, cibernetic system for managing of learning process and application algorithms in education. The fifth chapter describes modern approach in development of information systems. Object orientation in development of information system is presented. Also, Web technology for development of dynamical applications and database management systems are presented. The sixth chapter describes aims, functions and concepts for development of distance learning based on dialogue. The seventh chapter describes model of distance learning based on dialogue. Diagrams for presentation of activities in learning process are defines. By many of UML, ‘use case’ diagram, package diagram and class diagram, respectively formal model of system are created. Class diagrams present objects, attributes and operation for presentation of system’s behaviour. The eight chapter demonstrates implementation of distance learning system based on dialogue. Creation of relation database with object view in ORDBMS ORACLE 8 are described with presentation of using of JSP technology in development dynamical Web application for distance learning based on dialogue. The ninth chapter presents verification of distance learning system based on dialogue by demonstration of tables, object types and object views in ORDBMS ORACLE 8. and graphical result of performing Web application for distance learning based on dialogue. The final part presents feasibility of distance learning system based on dialogue and it’s role in education with direction for future development of system.
Ključne riječi
Učenje na daljinu
sustav
dijalog
objektna orijentacija
sustavi upravljanja bazama podataka
Web tehnologije
Ključne riječi (engleski)
Distance learning
system
dialogue
object orientation
database management system
Web technology
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:168:187395
Studijski program Naziv: Elektrotehnika Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski znanstveni (doktorski) Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, po-dručje tehničkih znanosti (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-05-02 07:55:22